Best Practices Initiative. Institute for Information Literacy. (2003, rev. 2012). Characteristics of Programs of Information Literacy that Illustrate Best Practices: A Guideline. Approved by the ACRL Board, June 2003, revised January 2012. http://www.ala.org/acrl/standards/characteristics. Letzter Zugriff: 31.7.2013 |
Burkhardt J.M., MacDonald, M.C., & Rathemacher, A.J. (2010). Teaching information literacy. 50 standards-based exercises for college students. Chicago: ALA. |
Cook, D. & Sittler R.L. (Hrsg.). (2008). Practical pedagogy for library instructors. 17 innovative strategies to improve student learning. Chicago: ACRL. |
Dannenberg, D. & Hase, J. (2005). In 10 Schritten zur Teaching Library - erfolgreiche Planung bibliothekspädagogischer Veranstaltungen und ihre Einbindung in Curricula. In U. Krauß-Leichert (Hrsg.). Teaching Library - eine Kernaufgabe für Bibliotheken. (S.101-135). Frankfurt a.M.: Lang. |
Dannenberg, D. & Hase, J. (2006). Die Teaching OPL. Berufsverband Information Bibliothek / Kommission für One Person Librarians. (Checklisten, 13) <http://www.bib-info.de/fileadmin/media/Dokumente/Kommissionen/Kommission%20f%FCr%20One-Person-Librarians/Checklisten/check13.pdf> Letzter Zugriff: 31.7.2013. |
Gavin, C. (2008). Teaching information literacy. A conceptual approach. Lanham, MD: Scarecrow Press. |
Godwin, P. & Parker, J. (Hrsg.). (2012). Information Literacy Beyond Library 2.0. London: Facet. |
Hanke, U. (2012). Lernförderliche Lehrstrategien für Veranstaltungen zur Informationskompetenz an Hochschulbibliotheken. In W. Sühl-Strohmenger (Hrsg.), Handbuch Informationskompetenz (S.375-384). Berlin, Boston: de Gruyter. |
Hanke, U., Straub, M. & Sühl-Strohmenger, W. (2013). Informationskompetenz professionell fördern. Ein Leitfaden zur Didaktik von Bibliothekskursen. Berlin, Boston: de Gruyter. |
Hartmann, W. (2012) Learning Library: Welche pädagogisch-didaktischen Qualifikationen brauchen Bibliothekarinnen? In W. Sühl-Strohmenger (Hrsg.). Handbuch Informationskompetenz (S.432-439). Berlin, Boston: de Gruyter. |
Hepworth, M. & Walton, G. (2009). Teaching information literacy for inquiry-based learning. Oxford: Chandos. |
Hütte, M. (2013). Informationsvermittlung. Inhalte und Methoden der Vermittlung von Informationskompetenz. Bibliotheksdienst, 44(10), S. 913-1024. |
Kommission Zukunft der Informationsinfrastruktur. (2011). Gesamtkonzept für die Informationsinfrastruktur in Deutschland. http://www.leibniz-gemeinschaft.de/fileadmin/user_upload/downloads/Infrastruktur/KII_Gesamtkonzept.pdf (Letzter Zugriff: 2.8.2013) |
Martin, J.L. (2013). Learning from recent British information literacy models. A report to ACRL’s Information Literacy Competency Standards for Higher Education Task Force. http://mavdisk.mnsu.edu/martij2/acrl.pdf (Letzter Zugriff: 31.7.2013) |
McKiernan, G. MOOCs and Libraries. Webblog. http://moocsandlibraries.blogspot.co.at/ |
Plieninger, J. (2010). Informationskompetenz online vermitteln. Berufsverband Information Bibliothek / Kommission für One Person Librarians. http://www.bib-info.de/fileadmin/media/Dokumente/Kommissionen/Kommission%20f%FCr%20One-Person-Librarians/Checklisten/check31.pdf (Checklisten, 31) (Letzter Zugriff: 31.7.2013) |
Plötzner, R. (2012). Informationskompetenz und Lernen mit Multimedia und Hypermedia. In W. Sühl-Strohmenger (Hrsg.), Handbuch Informationskompetenz (S.146-155). Berlin, Boston: de Gruyter. |
Secker, J. & Coonan, E. (Hrsg.). (2013). Rethinking information literacy. A practical framework for supporting learning. London: Facet. |
Schubnell, B. (2012). Blended Learning in der Vermittlung von Informationskompetenz. Fallbeispiel Medizin. In Handbuch Informationskompetenz. DE GRUYTER SAUR, Berlin, Boston. In W. Sühl-Strohmenger (Hrsg.), Handbuch Informationskompetenz (S.385-393). Berlin, Boston: de Gruyter. |
Sittler, R.L. & Cook, D. (Hrsg.). (2009). The library instruction cookbook. Chicago: ACRL. |
Steiner, K. (2012). Online-Tutorials zur Förderung von Informationskompetenz: das Beispiel LOTSE. In W. Sühl-Strohmenger (Hrsg.), Handbuch Informationskompetenz (S.394-406). Berlin, Boston: de Gruyter. |
Straub, M. (2012). Lernerfolgskontrolle, Evaluierung und Messung der Informationskompetenz. In W. Sühl-Strohmenger (Hrsg.), Handbuch Informationskompetenz (S.407-420). Berlin, Boston: de Gruyter. |
Sühl-Strohmenger, W. (2008). Informationsvermittlung. Neugier, Zweifel, Lehren, Lernen …? Anmerkungen zur Didaktik der Teaching Library. Bibliotheksdienst, 42(8-9), S. 880-889. |
Sühl-Strohmenger, W. (Hrsg.)(2012). Handbuch Informationskompetenz . Berlin, Boston: de Gruyter. |
Sühl-Strohmenger, W. (2012). Teaching Library. Förderung von Informationskompetenz durch Hochschulbibliotheken. Berlin, Boston: de Gruyter. |
Tappenbeck, I. (2013). Vermittlung von Informationskompetenz an Hochschulbibliotheken: Praxis, Bedarfe, Perspektiven. Bibliothek, Forschung und Praxis, 37 (1). |
Walsh, J. (2011). Information literacy instruction. Selecting an effective model. Oxford: Chandos. |