Modelle

 

The SCONUL Seven Pillars of Information Literacy
Society of College, National und University Libraries (SCONUL): The SCONUL Seven Pillars of Information Literacy. Core Model for Higher Education (2011)
Proposing a metaliteracy model to redefine information literacy
von Trudi E. Jacobson und Thomas P. Mackey
In Communications in Information Literacy, 2013,7,84-91.

Reframing information literacy as a metaliteracy
von Thomas P. Mackey und Trudi E. Jacobson
In College & Research Libraries, 2011, 72, 62-78.
The Big 6
Big6 is a six-stage model to help anyone solve problems or make decisions by using information. Some call it information literacy, information communication, or ICT skills, or a process, but we call it the Big6.
von Mike Eisenberg und Robert E. Berkowitz
A new curriculum for information literacy: executive summary
von Emma Coonan und Jane Secker (2012)
LIK-Modell der Informationskompetenz
von Detlev Dannenberg
Seven Faces of Information Literacy
von Christine Bruce

 

Positionspapiere zur Informationskompetenz

Deutsche Forschungsgemeinschaft. (2012). Positionspapier der Deutschen Forschungsgemeinschaft – Ausschuss für Wissenschaftliche Bibliotheken und Informationssysteme: Die Digitale Transformation weiter gestalten – Der Beitrag der Deutschen Forschungsgemeinschaft zu einer innovativen Informationsinfrastruktur für die Forschung.
Bonn: Deutsche Forschungsgemeinschaft.
Hochschulrektorenkonferenz. (2012). Hochschule im digitalen Zeitalter: Informationskompetenz neu begreifen – Prozesse anders steuern. (Entschließung der 13. Mitgliederversammlung der HRK am 20. November 2012 in Göttingen).
Kommission Zukunft der Informationsinfrastruktur (2011). Gesamtkonzept für die Informationsinfrastruktur in Deutschland.
Wissenschaftsrat. (2012). Empfehlungen zur Weiterentwicklung der wissenschaftlichen Informationsinfrastrukturen in Deutschland bis 2020.